Denk hierbij aan ziekenhuizen, revalidatiecentra, (huis)artsenpraktijken, privéklinieken, zorgverzekeraars of bij gemeenten. Jouw vakkundige inzicht en hulp is waarop patiënten en artsen vertrouwen. Heb je interesse? Dan is dit de aangewezen opleiding voor jou.
De diversiteit aan taken binnen dit beroep is groot, zoals:
Voert als rechterhand van arts of specialist taken uit rondom informatiemanagement, planning en organisatie
• Verzorgt zelfstandig het spreekuur
• Ondersteunt en adviseert de specialisten en heeft contact met andere zorgverleners
• Maakt afspraken met patiënten en zet deze in de agenda•Beheert de (vertrouwelijke) dossiers van patiënten
• Ontvangt patiënten en verwijst ze door naar de juiste arts of afdeling
• Draagt zorg voor de financiële afhandeling, zoals het opstellen van declaratiesvoor zorgverzekeraars, en het maken van nota’s voor patiënten
• Besteedt tijd aan organisatorische en coördinerende taken
• Heeft specifieke kennis van medische terminologie en anatomie, fysiologie, immunologie en pathologie
• Maakt notulen van het overleg tussen zorgverleners
• Medische terminologie
• Medische secretariaatspraktijkvaardigheden
• Computervaardigheden basis
o Word Basis
o Outlook Agendabeheer basis
• Nederlandse taal basis (compacte taalgids)
• Medisch fundament
• Medische correspondentie
• Medische ethiek & praktische psychologie
• Computervaardigheden gevorderd
o Word Gevorderd
o Excel basis
o PowerPoint
In deze module komen de volgende termen aan bod: anatomie (bouw van het lichaam), fysiologie (functioneren van het lichaam), pathologie (ziekteleer) en immunologie (hoe het lichaam zich verdedigt tegen ziekteverwekkers). Daarnaast wordt er gelet op de uitspraak en de schrijfwijze van de termen.
In deze module gaan we meer in op de taken en verantwoordelijkheden die u krijgt binnen uw functie. U leert alles over de gezondheidszorg in Nederland, het ziekenhuiszorgsysteem, hoe zit het met de artsenzorg, specialisaties en overige beroepen in de gezondheidszorg, de huisartsenpraktijk, sociale wetgeving en zorgverzekeraars. U maakt kennis met het verwerken van de medische administratie, zoals: agendabeheer, postverwerking en archivering, opstellen en beheren van medische dossiers en kaartsystemen, ICD-code, het medische spreekuur, communiceren en patiëntvriendelijk telefoneren, klachtenafhandeling en werken aan de medische receptie.
• MS WordBasisvaardigheden tekstverwerken: (o.a.) toetsenbordkennis, teksten opmaken en aanpassen, teksten vertalen en voorlezen, werken met afbeeldingen, kolommen en tabellen, marges en tabstops, paginanummering en kop en voetteksten, werken met sjablonen
• MS OutlookBasisvaardigheden taken- en agendabeheer. Veilig mailen
Basiskennis grammatica, spelling en stijl
In deze module wordt medische terminologie gekoppeld aan de basiskennis van anatomie, fysiologie, pathologie en immunologie gerelateerd aan de huid, botten, gewrichten, spierstelsel, bloedsomloop, ademhaling, spijsvertering, stofwisseling, uitscheiding, mannelijke en vrouwelijke geslachts- en voortplantingsorganen, endocriene klieren, hersenen, zenuwen, zintuigen, psychiatrie en in grote lijnen de geneesmiddelenleer.
De medische wereld kent haar eigen correspondentiestijl. Deze dient te voldoen aan specifieke eisen. Als secretaresse van een specialist moet je zowel foutloos Nederlands kunnen schrijven als medische dictaten kunnen uitwerken. Je hebt tijdens deze module een (eigen) laptop nodig om dictaten te kunnen uitwerken.
In deze module leer je hoe je ethisch correct handelt als secretaresse en hoe je patiënten van alle leeftijdscategorieën in hun specifieke levensfase benadert als zij lichamelijk en/of geestelijk iets mankeren. U moet hierbij denken aan communicatielessen over het gezin, de kindertijd, de pubertijd, volwassenheid, ouderdom, de lichamelijk zieke mens, de geestelijk zieke mens, het stervensproces en de dood en het rouwproces.
• MS WordDe basisvaardigheden worden uitgebreid met grafieken, het maken van rapporten, geavanceerde documenten (zoals kwaliteitshandboeken) en mailing
• MS ExcelU leert omgaan met de basisprincipes van MS Excel aangevuld met financiële functies en analyses, lijsten- en roosters maken en filteren, data in- en exporteren vanuit andere apps als informatiebron voor het management
• MS PowerPointIn deze module leert u praktijkgegevens in rapporten te presenteren in combinatie met data uit MS Word,en MS Excel
• Praktijkervaring als secretaresse of de opleiding secretaresse hebben gevolgd
• Blindtypen met een snelheid van minimaal 185 aanslagen per minuut (of volg onze OLCT type-cursus)
• Kunnen notuleren is een pré (of volg aansluitend onze OLCT cursus notuleren)
• Communicatief en sociaal vaardig